„За това ви казвам: Всеки грех
и хула ще се прости на человеците; хулата
обаче против Духа нема да се прости на
человеците. И който рече реч против Сина
человеческаго, ще му се прости, но който
рече против Духа Святаго, нема да му се
прости нито в този век, нито в бъдещия.“
(Матей
12:31,32)
Понеже
твърде често се спекулира с „хулата на
Светия Дух“, сметнах че е добре да
поговорим малко за това. Далеч съм от
мисълта, че бих могъл да разясня изцяло
всички въпроси, които повдигат горните
два стиха. Все пак има неща които са ясни
и общоприети и трябва да се кажат. По
други има различие на мненията, но отново
е добре да се осведомим за да можем да
размишляваме върху тях и да се надяваме
Бог да ни открие истината. Тук ще се
опитам кратко и синтезирано да отговоря
(или да предам различните мнения) на
всеки въпрос поотделно.
- Какво означава „да хулиш Светия Дух“?
В
евангелските църкви е твърде разпространено
схващането, че „да похулиш Светия Дух“
означава „системно да отказваш да чуеш
гласа Му“. Тоест, „да закоравиш сърцето
си“ за Него или да Го „угасяш“ (1
Солунци 5:19). Това мнение е очевидно
невярно!
Достатъчно е да прочетем главата и да
вникнем в контекста за да разберем за
какво става дума. Какво всъщност се
случва?
- Докарват при Исус „едного беснуем, слеп и нем“ и Той го изцелява
- Виждайки това, хората са смаяни и започват да се питат „Да не би този да е Христос, синът Давидов? “
- Фарисеите, като чуват това, излизат със следното обяснение за чудото: „Той не изгонва бесовете, освен чрез началникът бесовски Веелзевула.“
- Исус им обяснява, че не би могъл да ги изгонва чрез Веелзевула защото Сатана не би воювал сам срещу себе си. Но Той изгонва Сатана чрез един по-силен от него, а именно чрез Божия Дух
- Именно в контекста на казаното дотук (продължавайки разговора), Той им заявява че хулят Светия Дух и продължава с това, че са лицемери, че дървото се познава от плода си и т.н.
За да не остане никакво съмнение можем
да прочетем същият случай, както е описан
в евангелието на Марк:
Марк
3
28
Истина ви казвам, че всичките грехове
на човешкия род ще бъдат простени, и
всичките хули с които биха богохулствували;
29
но ако някой похули Светия Дух, за него
няма прошка до века, но е виновен за
вечен грях.
30
Това рече Той, защото казваха: Има нечист
дух.
Виждаме
ясното и категорично обяснение за
христовите думи – Той обвинява фарисеите
че хулят Светия Дух понеже казват, че
Той има лъжлив/нечист дух и чрез него
(нечистия дух) извършва чудесата Си.
И
така, „да
хулиш Светия Дух“ означава точно това,
което думата „хуля“ означава буквално
(както е и напълно логично да бъде) – да
Го подиграваш, оскърбяваш, клеветиш,
унизяваш и т.н. (например като Го наричаш
„нечист дух“).
Откъде идва тогава мнението, че „хулата
към Св. Дух“ е закоравяването на сърцето
и системното заглушаване на гласа Му?
Вероятно от едно частно мнение, базирано
на горното.
Някой
считат, че грехът на фарисейте в случая
не са просто оскърбителните думи, но
това че те всъщност знаят
че
това е Божия Дух, но съзнателно
-заради
завист, злоба и др. - избират да затворят
сърцето си за Неговото свидетелство и
Го хулят. В този случай наистина можем
да кажем, че проблемът в известен смисъл
е в тяхното закоравяване на сърцето и
оттам произлиза и хуленето. Аз няма да
споря дали това мнение е вярно или не –
най-малкото не съм съвсем сигурен. Но
дори и да е вярно, то (поне според мен)
поднесени по този начин думите „хулата
към Св. Дух е закоравяването на сърцето
към Неговия глас“ звучат по съвсем
различен начин, отколкото извадени от
контекста и казани без настоящите
обяснения...
- Какво означава, че „няма да бъде простено нито в този век, нито в бъдещия“?
Тук като цяло има две мнения.
Едното
е, че става
дума двете диспенсации – преди и след
идването на Месията. Счита
се, че по времето на Исус евреите са
употребявали тази фраза именно в такъв
смисъл. „Векът/светът, който иде“ за
тях е бил именно времето след идването
на Месията. Тогава фразата означава, че
нито преди нито след Христос такъв грях
ще бъде прощаван.
Другото мнение е, че става дума за преди
и след смъртта на човека. Някой дори
приемат стиха като намек, че Бог прощава
грехове и след смъртта. Но (по мое мнение)
стихът е твърде неясен за да може да се
направи подобно заключение от него.
- Какво означава че „който рече реч против Сина человеческаго, ще му се прости“? Св. Дух по-голям ли е от Христос?
Разбира се, Духа не е по-голям от Сина.
Вероятно става дума за хуленето на
Христос като човек. Тези, които са гледали
на него външно, „по човешки“, не са
виждали в него нищо особено месианско.
Един прост човек, син на дърводелец, от
Галилея (откъдето „пророк не се издига“)
и т.н. Тази проста външност сигурно е
съблазнавяла мнозина да се отвърнат от
Него или да се изказват не особено
почтително...
Повечето коментатори считат, че тук Той говори именно за това – че на тези, които са видели само човешката му външност и са се подвели от Неговата простота и обикновеност да се отнесат пренебрежително (или дори презрително) към Него, ще им се прости. Но за тези, които са видели Божествената Му сила и слава, изявени чрез делата Му и Светия Дух в Него и въпреки това Го презират и хулят – за тях няма оправдание.
Повечето коментатори считат, че тук Той говори именно за това – че на тези, които са видели само човешката му външност и са се подвели от Неговата простота и обикновеност да се отнесат пренебрежително (или дори презрително) към Него, ще им се прости. Но за тези, които са видели Божествената Му сила и слава, изявени чрез делата Му и Светия Дух в Него и въпреки това Го презират и хулят – за тях няма оправдание.
И
така, какво значение има всичко това за
нас и нашия живот? Какви изводи можем
да си направим? Изводът е, че трябва
да бъдем изключително внимателни тъй
като и от двете страни ни дебне опасност.
Нашето
време
е
пълно с лъжеучители, лъжепророци,
лъжечудеса и т.н. От една страна трябва
да се пазим да не би да се подведем по
тях и да се погубим – едва ли има смисъл
да обяснявам колко пагубно е да се
подведеш по някое лъжеучение. Или да се
поклониш на чудесата, вършени от Сатана
и да му кажеш „ти си моят бог“. Нито е
право да ги оставим мълчаливо да
заблуждават други.
От
друга страна обаче не по-малко гибелно
може да се окаже и обратното –
неразличаване действието на истинския
Свети Дух и заклеймяването Му като
бесовски.
Много често ние се изкушаваме да се
изказваме презрително за този или онзи
– особено когато човекът или делата му
не отговарят на личното
ни виждане за
праведност, истинност, начина по който
Бог работи и др. Така че нека внимаваме
да не се озовем в компанията на въпросните
фарисеи, хулещи Светия Дух...
„Понеже
тясна е портата и стеснен е пътят, който
води в живот, и малцина са ония, които
ги намират.“ Дано Бог ни даде мъдрост
и разум да намерим именно този „тесен
път“ между двете крайности и да не се
отклоним от него ни наляво, ни надясно.
Амин.
Здравей Тошо,
ОтговорИзтриванеС интерес ще следя разсъжденията ти в този блог.
Струва ми се, че изкривеното разбиране на този пасаж произлиза от просто объркване относно характера на Бога - какво е готов да прости и какво не: "Какво ще стане ако без да искам похуля Св. Дух? Нима Бог не би ми простил?" Оттам, за да си осигури душевен (и богословски) комфорт, човек е готов на такива сложни тълкувания, каквито описваш.
Докато всъщност, както отбелязваш, контекстът на пасажа е друг. Не се опитва да говори за прошката, колкото за авторитета на Исус - както на друго място го питат: "С каква власт вършиш всичко това?" Тук той прави много ясно с каква власт го върши като междувременно им напомня, че изправяйки се срещу него, те реално не се изправят срещу него, а срещу Бога. (Богохулстват - в този смисъл разбирам "хула".) А няма по-голяма опасност на света от тази да си противник на Бога. Това е същината, която аз виждам и мисля, че не се различава много с това, което ти самият споделяш.
Здравей Иво,
ИзтриванеРадвам се, че си решил да напишеш мнението си - печелиш приза за първи коментар в блога (трябва да измисля какъв е ) :))).
Относно това което казваш - съгласен съм с теб. Всъщност аз лично не считам че има "непростим грях", т.е. грях, който кръвта на Христос да не е достатъчна да измие. Това би противоречало на основни доктрини на християнството и има доста стихове в подкрепа на това, че - каквото и да си извършил - ако искрено и с цяло сърце се покаеш и обърнеш към Бога, Той може да ти прости и да те очисти.
Според мен е много вероятно тук да става дума за едно степенуване на греховете, подобно на това в 1 Йоан 5:16,17 (има грях който "води към смърт", и такъв, който не води). Така и тук Исус предупреждава фарисеите, че вършат грях, който "води към вечно осъждение", т.е. ще бъдеш осъден за вечността ако не се покаеш за него. В този смисъл е и превода на Кинг Джеймс (който определено е по-точен от повечето български, а може би от всички) на Марк 3:29. Там вместо "е виновен за вечен грях" стои "is in danger of eternal damnation." ("е в опасност от вечно осъждение"). Което е де факто това, което смятам и аз. Доколкото разбирам обаче текстът може да се преведе и по двата начина.
Това са моите лични разсъждения по въпроса. Нямах голямо желание да ги напиша в самата статия за да не смесвам личните си мъдрувания с това, което според мен са - малко или повече - ясни текстове от библията...
Цар Давид казва в азбучния псалом Аз любя тези,които любят Бога и пазят неговите заповеди!
ОтговорИзтриванеТодоре, благодаря ти,че се придържаш към текста на Божието Слово,защото това е правилният подход за Христовите последовтели и това ти помага да намериш истината!
Здравейте много тълкуватели говорят за Тази тема хула против Святият Дух съгласен съм но има нещо което пропускате имам в напред вид Ако чуе някой гласът мизаявява Исус и забрави сърцето си. Това Неелие също хула и пренебрежение срещу Духът Свято
ОтговорИзтриванеЗдравейте.
ИзтриванеНямам претенция за пълнота и изчерпателност в публикациите си. Ако някой се сети за нещо допълнително ще се радвам да ме допълва.
За въпроса, който вие повдигате - струва ми се, че Библията го нарича по-скоро "закоравяване на сърцето". То също може да доведе до гибел, но според мен е нещо различно. Поне аз не си спомням никъде да е наречено "хула"...
Поздрави.