Вече
говорихме за нуждата от покаяние в
живота ни. За съжаление дори и това не
е нещо, което можем да направим сами –
имаме нужда от Божията благодат за да
можем да видим
греха си. Не толкова греховните действия,
които сме извършили, колкото
грехът, който живее в нас.
Ние всички приличаме – малко или повече
– на фарисея от притчата за фарисея и
бирника (Лука 18:9-14). Уж казваме, че сме
грешни, че се нуждаем от Спасител и т.н.,
но всъщност това е само на думи. Вътрешно
се имаме за несъвършени (тоест допускащи
от време на време грешки), но като цяло
добри. Мислите, че не е така? Напротив,
точно така е. Каквото и да говорим с
устата си, реакциите
и животът ни ни издават. Уж казваме, че
сме грешни, но съдим другите и ги гледаме
отвисоко, признавайки себе си за
„по-добри“ от тях. Уж казваме че сме
грешни, а когато грехът ни надвие изпадаме
в униние (и дори в отчаяние!). Защо? Понеже
всъщност сме се смятали за „добри“ или
поне за „не много лоши“.
Списъка
може да бъде продължен, но едва ли е
нужно, а и няма как да изброим всички
възможности. Гордостта и хладкостта са
най-коварните ни неприятели, които могат
да се преобразяват в какво ли не – дори
в смирение (защо да не можем да се гордеем
със смирението си?) и работа за Бога
(външна активност, която замества
вътрешната). Приличаме
на хора, които уж пътуват от София за
Пловдив, но са спрели още на Подуяне и
там са се установили. Е, някой магазини
може да не са така лъскави като тези в
центъра, но все пак има всичко необходимо...
Едно удобно място, на което може да се
установим докато уж „пътуваме“. Място,
на което можем да бъдем задоволени с
всичко, докато си мечтаем колко хубаво
ще бъде когато „стигнем“ и гледаме
снизходително към тези, които продължават
да живеят в центъра и не „пътуват“ като
нас... За съжаление повечето църкви днес
представляват точно едно такова приятно
(или поне поносимо) място за почивка, с
подобна „успиваща“ атмосфера. Колко
е лесно просто да легнеш и да заспиш...
Бог обаче, който ни е призвал, иска да завършим пътешествието. И първото нещо, което трябва да направи, е да ни даде да видим нуждата си от Спасител. Да видим грехът и смъртта, които живеят в нас. Да изпитаме ужаса и отчаянието от невъзможността да се избавим, когато видим ада да отваря уста да ни погълне още живи. Само една такава опитност може да ни накара да обърнем лице към Бога с една последна отчаяна молба - „Моля Те, спаси ме!“. Само това може да ни накара да отхвърлим не само с готовност, но дори с ужас всички връзки, които ни държат „завързани“ към загиващия свят. Спасението не е за добрите, спасението е за загиващите. И такива сме всички – трябва само да го видим, да го проумеем със сърцето си, а не само на думи.
Бог обаче, който ни е призвал, иска да завършим пътешествието. И първото нещо, което трябва да направи, е да ни даде да видим нуждата си от Спасител. Да видим грехът и смъртта, които живеят в нас. Да изпитаме ужаса и отчаянието от невъзможността да се избавим, когато видим ада да отваря уста да ни погълне още живи. Само една такава опитност може да ни накара да обърнем лице към Бога с една последна отчаяна молба - „Моля Те, спаси ме!“. Само това може да ни накара да отхвърлим не само с готовност, но дори с ужас всички връзки, които ни държат „завързани“ към загиващия свят. Спасението не е за добрите, спасението е за загиващите. И такива сме всички – трябва само да го видим, да го проумеем със сърцето си, а не само на думи.
Затова
и Божиите избрани трябва да преминат
през тази опитност – Бог не би им направил
никаква услуга ако поддържа „дрямката“
ни. Трябва да бъдем разтърсени грубо,
фалшивите ни представи – съборени, а
действителността – показа ни с цялата
си ужасяваща грозота и безнадежност.
Понеже ние само си мислим, че
сме се „качили“ на Божия спасителен
кораб. Повечето от нас са все още здраво
свързани с „кораба“ на света и – ако
не се развържем навреме – рискуваме да
потънем заедно с него. Вярата че сме
„добре“ може да се окаже фатална. Затова
и Бог трябва да ни покаже, че това е лъжа,
че не можем да станем добри, че всичките
жестокости, убийства и злини за които
чуваме и от които се възмущаваме са наше
дело, дело на човека. Понеже всичките
престъпници и серийни убийци не са
наследници на някакъв „друг Адам“ и в
тях не живее някакво „друго зло“ - не,
същото зло е, което живее и в теб! И
единствено въпрос на обстоятелства –
и Божието допущение – е, че ти не
си станал такъв. Но същото зло е в тебе.
И ако си мислиш, че не можеш да се разведеш,
откраднеш, в пристъп на гняв да убиеш
майка си или сина си – значи си в голяма
грешка. Единствено
по Божията милост още не си извършил
нещо подобно. Но злото е в теб, потенциала
е налице – и Бог трябва да му даде да се
прояви по някакъв начин, да ти ги покаже.
Да ти даде да усетиш дъха на смъртта в
лицето си. Само така ще видиш бедствието
си и нуждата си от Спасител...
Защо
е необходимо това? Може
да има много причини, но днес бих искал
да се спра на една – да
се хванем за вечния живот, за милостта
и подареното ни спасение. Понеже
спасението не е
някакъв абстрактен юридически казус,
а жива реалност, живот в Бога. Може би
най-тежката ерес на нашето време в
евангелските църкви е именно тази –
разглеждането на спасението единствено
като юридическа декларация за праведност.
В резултат мнозина наивно смятат, че са
спасени понеже „вярват“, помолили са
се с някаква молитва или са направили
някаква декларация – докато всъщност
остават в смъртта.
Спасението (както
се разбира термина
в
евангелските църкви днес)
не е просто юридическо оправдание – то
е вечния живот. „И
съживи вас, когато бяхте мъртви чрез
вашите престъпления и грехове... “
(Ефесяни 2:1). Това е всъщност спасението
– новият живот, това „съвъзкресяване
с Христос“. Оправданието е само първото
необходимо условие за спасението.
Въпросът обаче не приключва с него.
Напротив, то е само необходима
предпоставка
за истинската цел – вечен живот с Бога.
Освен оправдани, необходимо е още да
бъдем и съживени и да се „хванем“ за
вечния живот (1
Тим. 6:12). А
колко често вместо да се „държим“ за
вечния живот ние се отпускаме в стария
„живот“, чийто край е смъртта. „Понеже
каквото посее човек, това ще и да пожъне.
Защото, който сее за плътта си, от плътта
си ще пожъне тление, а който сее за Духа,
от Духа ще пожъне вечен живот.“ пише
апостол Павел до галатяните (Гал. 6:7,8).
Затова и всички имаме нужда да видим
сетнината на този живот в плътта, та да
се покаем докато все още има време - та
дано Бог се смили над нас и ни отвори
„тясната порта“...
„Ето,
полагам пред вас пътя на живота и пътя
на смъртта.“ (Еремия
21:8) Нека изберем пътят на живота докато
е още „днес“ и кръстопътя е все още
пред нас. Кой може да каже със сигурност
дали и утре ще имаме тази възможност?
Нека молим Бог да ни дари да видим
греховете си, да ни дари и покаяние за
тях. Да ни роди чрез Святия Си Дух и да
не остави да загинем. Да ни дари да видим
връзките на смъртта, които са ни окръжили,
та да извикаме за спасение към Него с
цялото си сърце.
Няма коментари:
Публикуване на коментар