„Вие, обаче, сте избран род, царско свещенство, свет народ, люде, които Бог придоби, за да възвестява превъзходствата на Този, Който ви призова от тъмнината в Своята чудесна светлина“ (1 Петрово 2:9)
Ако се
замислим днес фокусът за християните
е спасението. В повечето евангелски
църкви то е началото и края на
християнството. Спасен ли си? Значи вече
си „достигнал“ целта. Оттам нататък
като цяло остава само да разпространяваш
благовестието, та да се „спасяват“ и
други хора.
В това
виждане наистина има истина – само че
не е цялата. Спасението е наистина е
основата и началото, с него християнството
не свършва, а започва.
Вече
говорихме накратко върху първата част
на стиха - за свещенството на вярващите
(http://todorkichukov.blogspot.com/2012/01/blog-post_26.html). Днес искам да се спрем върху
втората част и по-специално върху това,
че мисията на Църквата е не само да
проповядва за Божието царство, но и да
го изявява. Понеже ние изявяваме
превъзходството на Този, който ни е
призовал като изявяваме превъзходството
на Неговото царство над сатанинското.
И ако сатанинското (и човешко) царство
е реалност в света, то можем да кажем че
и Божието царство вече е реалност (макар
и да не е дошло в пълнота). И то, дори и
без своята пълнота, е по-превъзходно от
човешкото понеже „Божието немощно е
по-силно от човеците“. Дори само начатъка,
който имаме и който е просто вкусване
на това, което предстои е по-голям от
това, което светът може да даде. Но къде
е реалността на това царство и къде
можем да го водим дошло в сила по начина,
по който виждаме реалността на светското
царство? Тази реалност се осъществява
в църквата. Или поне би
трябвало
да се осъществява. Понеже – за съжаление
– по мое мнение тази реалност почти (да
не кажа съвсем) липсва. Дори на местата
където виждаме че все пак има нещо, то
е по-скоро начатък, бледо подобие на
това, за което четем в библията. Не сте
ли съгласни? Ако не сте следващият път
когато четете например някое от
евангелията опитайте да „извадите“
описанията на тази реалност, както ни
ги дава Исус и преценете до колко те са
реалност във вашата църква. Нека вземем
дори само няколко обещания (не че главното
в Божието царство са чудесата и знаменията,
но те са най-лесно видими и най-неоспорими).
Какво ще кажете например за Марк 16
17 И тия знамения ще придружават
повярвалите: в Мое име бесове ще изгонват;
нови езици ще говорят;
18
змии ще хващат; а ако изпият нещо
смъртоносно, то никак няма да ги повреди;
на болни ще възлагат ръце, и те ще
оздравяват.
Знам, че някъде се опитват да говорят езици, но това е нещо, което лесно може да се имитира – особено ако става дума за „ангелски езици“, т.е. някакво неразбираемо (и често нечленоразделно) бърборене. Както впрочем и тълкувания и пророчества от рода на „Така казва Господ: Смирете се и се върнете при Мене и Аз ще ви приема“. Знам, че такива „пророци“ и „тълкуватели“ има в изобилие в някои среди. Но да сте виждали скоро някой да изгонва бесове? Не да бута обърканите вярващи на подиума, а да освобождава бесновати като описаните в библията ? Хора, които са в графата „луди“ и с изгонването на бесовете се оправят? Неми които проговарят? Глухи, които прочуват?
Или може би във вашата църква има хора, които полагат ръце на болни и ги изцеляват? Слепи проглеждат? Куци прохождат? Гърбави се изправят? Знам че – слава Богу! - такива хора все пак има. Но колцина са и къде?
Или – ако желаете – можем да вземем някое от обещанията на Исус. Например „Каквото и да поискате в Мое име ще го сторя“(Йоан 14:13) Или „ако двама от вас се съгласят на земята за каквото и да било нещо, което да поискат, ще им бъде дадено от Отца Ми, Който е на небесата.“ (Матей 18:19). Сигурно сами се сещате за още много подобни обещания, които - мисля че няма да сбъркаме ако кажем, че - са реалност в живота на малцина. И тук за пример взехме само обещанията за чудеса, които – сами по себе си – съвсем не са най-важната част на Божието царство! Избрах тях понеже са най-лесно видими и неоспорими.
И така, къде е проблема? Без да претендирам за изчерпателност искам да посоча няколко причини.
Знам, че някъде се опитват да говорят езици, но това е нещо, което лесно може да се имитира – особено ако става дума за „ангелски езици“, т.е. някакво неразбираемо (и често нечленоразделно) бърборене. Както впрочем и тълкувания и пророчества от рода на „Така казва Господ: Смирете се и се върнете при Мене и Аз ще ви приема“. Знам, че такива „пророци“ и „тълкуватели“ има в изобилие в някои среди. Но да сте виждали скоро някой да изгонва бесове? Не да бута обърканите вярващи на подиума, а да освобождава бесновати като описаните в библията ? Хора, които са в графата „луди“ и с изгонването на бесовете се оправят? Неми които проговарят? Глухи, които прочуват?
Или може би във вашата църква има хора, които полагат ръце на болни и ги изцеляват? Слепи проглеждат? Куци прохождат? Гърбави се изправят? Знам че – слава Богу! - такива хора все пак има. Но колцина са и къде?
Или – ако желаете – можем да вземем някое от обещанията на Исус. Например „Каквото и да поискате в Мое име ще го сторя“(Йоан 14:13) Или „ако двама от вас се съгласят на земята за каквото и да било нещо, което да поискат, ще им бъде дадено от Отца Ми, Който е на небесата.“ (Матей 18:19). Сигурно сами се сещате за още много подобни обещания, които - мисля че няма да сбъркаме ако кажем, че - са реалност в живота на малцина. И тук за пример взехме само обещанията за чудеса, които – сами по себе си – съвсем не са най-важната част на Божието царство! Избрах тях понеже са най-лесно видими и неоспорими.
И така, къде е проблема? Без да претендирам за изчерпателност искам да посоча няколко причини.
1.
Първо, причината е в нашата западна
култура, която някой беше нарекъл
„културата на fast
food (бързо
хранене)“. Ние искаме (и очакваме) всичко
на мига. С Божието Царство обаче не е
така – то се възрастява бавно и постепенно,
с труд, усилия и жертви. Бих го оприличил
да речем на едно ябълково дърво, което
Бог ни дава и казва „От това дърво ще
ядеш ябълки.“ Дотук добре, но виждали
ли сте какво представляват ябълковите
дръвчета, които се продават есенно време
по пазарите ? Те са твърде малки и не
приличат много на ябълковите дървета,
в каквито биха могли да се превърнат
след да речем 10 години. По тях няма даже
листа, да не говорим за ябълки.
И така, Бог ни дава едно такова дърво и
какво правим ние с него? Като цяло
разделяме се на две групи - „вярващи“
и „реалисти“. Вярващите казват:
„Ние
вярваме в Божието слово! Щом Бог е казал
че ще ядем ябълки от това дърво, значи
ще ядем. Така че вземаме кошниците и
отиваме с вяра да берем.“ Отиват и
(естествено!) не намират нищо освен голи
клони. Тогава обикновено – за да не се
посрамят съвсем – взимат няколко топки
за елха и други дрънкулки, окачват ги
на дръвчето и казват „Ето ябълките,
които ни обеща Бог!“ Топките изглеждат
красиви, а това че всъщност не стават
за ядене, се разбира едва след време. Но
в крайна сметка се разбира, понеже на
хората обикновено им писва да танцуват
от радост около дървото, огладняват и
решават да ги опитат. При което си чупят
зъбите или, в най-добрия случай, остават
разочаровани и с неприятен вкус в устата.
Затова и в редиците на вярващите
обикновено има голямо текучество.
„Реалистите“ са на другия полюс. Те
казват така:
„Бог
е казал че ще ядем ябълки от това дърво
и ние вярваме на Божието слово. Но в
същото време виждаме ясно че на него
ябълки няма. Значи може би Бог е говорил
фигуративно. Или е имал предвид че ще
ядем ябълки от него след пришествието
Му, когато Божието Царство дойде в
пълнота. Или ябълковите дървета са
давали плод само по времето на апостолите,
понеже тогава е нямало супермаркети
като днес. Така че – макар твърдо да
вярваме във всяка дума от Божието слово
– ние ще правим като всички останали –
ще си купуваме ябълки от магазина.“
А
всъщност това, което наистина е необходимо,
е добър градинар. Вярно е твърдението,
че дървото ражда ябълките и ние колкото
и да се напъваме не можем да „произведем“
сами по себе си нито една. Обаче заедно
с това е необходимо дървото да се посади,
редовно да се окопава, да се полива, да
се тори, да се пръска против вредители
и т.н. Ако толкова труд е необходим за
да се възрасти едно обикновено дърво,
а колко повече дървото на Божието царство
(Матей 13:31,32)! За съжаление малко са днес
в църквата добрите градинари, а и малцина
имат желание да им станат чираци и да
научат този „занаят“. Затова и малко
са красивите дървета, отрупани с много
плод...
2.
Втората често срещана причина е
индивидуализма. Макар уж по принцип да
ни е ясно, че „всички ние сме едно Тяло
и отделно части от Него“, то реално
всеки живее индивидуалистично, като да
е сам по-себе си тяло. Но
Божието царство става реалност не в
индивидуалистичния живот, а в общия
живот на църквата!
Там където липсва реалността на общия
живот в Божието присъствие, където
липсва реалността на живото взаимодействие
между частите на Тялото - там няма как
и Божието царство да бъде жива реалност.
Трябва да е ясно, че тук не говорим за комуна или нещо подобно, а за нещо много повече – свръхестественото единство, общият живот и любовта, които са възможни единствено чрез Божия дух. Само там където ги има можем да кажем, че е дошло Божието царство. И то е също толкова реално, колкото и светското – може да се види, пипне и почувства.
Трябва да е ясно, че тук не говорим за комуна или нещо подобно, а за нещо много повече – свръхестественото единство, общият живот и любовта, които са възможни единствено чрез Божия дух. Само там където ги има можем да кажем, че е дошло Божието царство. И то е също толкова реално, колкото и светското – може да се види, пипне и почувства.
От
тук можем да направим важен извод –
индивидуалното
християнство няма място в Църквата! Как
ти стоиш пред Господа не е твоя лична
работа – това е работа на всички и тя
ги засяга и интересува пряко! Понеже
Църквата, тоест Божието царство на
земята, е оприличена на сграда, но не
сграда от тухли, а от дялани камъни.
Крайъгълния камък (около който се строи
и по който се равнява целия строеж) е
сам Христос. После и ние се вграждаме –
всеки на своето място. Дяланите камъни
не са стандартни като тухлите – всеки
си има точно определено място! Ако
някой е издялан за едно място, а се опиташ
да го сложиш на друго – целият градеж
се проваля. Затова всеки камък трябва
да си е на точното място – както в
църквата, така и в личното ни стоене
пред Бога. Може да се строи по-бавно и
внимателно и поради това да мине време
преди градежа изобщо да заприлича на
сграда, но в противен случай – ако
объркаме камъните – може да се наложи
после да се събаря.
Можем още да сравним изграждането на Божието царство в църквата ни и с градежа на Йерусалимската стена по времето на Неемия. Всички участваме в градежа, всеки в частта която е пред него. Но заедно с нашият участък – който безспорно има приоритет пред всичко останало – трябва живо да ни интересува как напредва работата и в другите участъци. Понеже ако и да построим нашия участък до горе каква полза за градът като цяло, ако в някой участъци стената е висока все още само 20см? Само когато всички участъци са достатъчно високи от нея има смисъл и може да пази града. И ако има занемарени участъци – макар технически те да са работа на други и да не е наша вината – когато дойде враг лесно ще превземе града. И тогава ще страдат всички – и добре строилите, и лошо...
Засега нека спрем дотук и да се опитаме да обобщим най-важното. А то е че Божието царство (би трябвало да) намира своята реалност в Църквата. То е реално също колкото светското и намира израз в общия живот на християните в локалната църква, споени в едно чрез благодатта на Святия Дух. Това е реалност, която единствено Той може да създаде, но за която в същото време се изискват нашите съзнателни усилия, нашето предаване на Божията воля, нашето участие в изграждането й. Само така съдействаме наистина за това, за което се молим - „да дойде Твоето царство“. Само така наистина възвестяваме Неговото превъзходство – демонстрирайки Божието царство на света, та да могат всички да видят неговото превъзходство. Дано Бог да ни помага в това.
Амин.
Можем още да сравним изграждането на Божието царство в църквата ни и с градежа на Йерусалимската стена по времето на Неемия. Всички участваме в градежа, всеки в частта която е пред него. Но заедно с нашият участък – който безспорно има приоритет пред всичко останало – трябва живо да ни интересува как напредва работата и в другите участъци. Понеже ако и да построим нашия участък до горе каква полза за градът като цяло, ако в някой участъци стената е висока все още само 20см? Само когато всички участъци са достатъчно високи от нея има смисъл и може да пази града. И ако има занемарени участъци – макар технически те да са работа на други и да не е наша вината – когато дойде враг лесно ще превземе града. И тогава ще страдат всички – и добре строилите, и лошо...
Засега нека спрем дотук и да се опитаме да обобщим най-важното. А то е че Божието царство (би трябвало да) намира своята реалност в Църквата. То е реално също колкото светското и намира израз в общия живот на християните в локалната църква, споени в едно чрез благодатта на Святия Дух. Това е реалност, която единствено Той може да създаде, но за която в същото време се изискват нашите съзнателни усилия, нашето предаване на Божията воля, нашето участие в изграждането й. Само така съдействаме наистина за това, за което се молим - „да дойде Твоето царство“. Само така наистина възвестяваме Неговото превъзходство – демонстрирайки Божието царство на света, та да могат всички да видят неговото превъзходство. Дано Бог да ни помага в това.
Амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар